fbpx
 

Dieta antyrakowa – część II

Produkty pełnoziarniste – ważny element diety przeciwrakowej

Dietetycy często zwracają uwagę na ważny aspekt naszej diety: dominuje w niej oczyszczona mąka pszenna. Niestety, jest ona pozbawiona cennego błonnika, który działa jak miotełka na jelita i dokładnie oczyszcza je. Spożycie błonnika znacząco zmniejsza szansę na wystąpienie raka jelita grubego oraz raka piersi. Warto więc dbać o to, by w naszej diecie nie brakowało produktów pełnoziarnistych: kasz, makaronów oraz mąk. Oczywiście, ważnym źródłem błonnika są również owoce i warzywa. Jeśli jednak na co dzień spożywasz dużo pieczywa, wybieraj tylko to pełnoziarniste, najlepiej wzbogacone o nasiona – one również są bogate w błonnik.

Warzywa bogate w siarkę

Dieta antyrakowa nie mogłaby istnieć bez czosnku, cebuli oraz szczypiorku. Te produkty roślinne zawierają dużo siarczanów. To właśnie one odpowiadają za charakterystyczny, ostry smak. Siarka hamuje namnażanie komórek nowotworowych. Ponadto czosnek czy cebula bywają nazywane naturalnymi antybiotykami ze względu na ich pozytywny wpływ na układ immunologiczny. Warto pamiętać, że cebula i czosnek najlepiej działają na surowo. Cebulę można serwować drobno pokrojoną z pomidorami, a czosnek przeciśnięty przez praskę wzbogaci jogurt naturalny i pozwoli na uzyskanie smacznego sosu czosnkowego. To takie proste!

Owoce o działaniu antynowotworowym

Wiele cennych związków zawierają owoce jagodowe (jagody, borówki). Są one bogate w bioflawonoidy i inne ważne substancje, które wspierają organizm w walce z nowotworem i są sprzymierzeńcem diety antyrakowej. Warto też włączyć do swojej diety czarne porzeczki, truskawki, maliny czy jeżyny. Wśród owoców wartych uwagi niewątpliwie należy wspomnieć też o pomidorze. Dlaczego? Pomidory są bogate w likopen, który znakomicie neutralizuje wolne rodniki. Te niesparowane atomy bardzo często atakują DNA i są przyczyną powstawania mutacji, które prowadzą do rozwoju nowotworów. Dlatego właśnie tak ważne jest, by w naszej diecie nie brakowało składników neutralizujących wolne rodniki – pomidor jest doskonałym przykładem takiego produktu.

Do codziennego jadłospisu warto również włączyć nasiona i orzechy. Spożycie pestek dyni znacząco zmniejsza szansę na rozwój raka prostaty, raka płuc, raka piersi czy raka jelita grubego. Z kolei same orzechy są znane ze swoich właściwości antyoksydacyjnych, co również czyni je ważnym sprzymierzeńcem w walce z wolnymi rodnikami.



PolandGerman