fbpx
 

Dieta antyrakowa – najważniejsze zasady. Część I

Szacuje się, że nowotwory powodują około 8 milionów zgonów rocznie. Wielu przypadkom śmiertelnym dałoby się zapobiec, gdyby zastosowano leczenie na odpowiednio wczesnym etapie, a także zadbano o profilaktykę. Jednym z najważniejszych elementów profilaktyki, poza regularnymi badaniami, jest odpowiednia dieta. Przetworzona żywność, szybkie życie i zajadanie stresów słodyczami czy fast-foodami zdecydowanie nie sprzyja zdrowemu życiu.

Dieta antyrakowa – dlaczego jest tak ważna?

Ponieważ zapadalność na choroby nowotworowe zwiększa się nieustannie, a jak pokazują badania, nawet 80% nowotworów ma ścisły związek z podejmowanymi przez nas decyzjami oraz z wpływem środowiska. Dlatego właśnie tak ważne jest, by dbać o siebie na co dzień, a nie tylko na święta. Najważniejsze czynniki, które mają wpływ na rozwój nowotworów, to między innymi: niezbilansowana dieta, brak aktywności fizycznej, palenie papierosów czy częste spożywanie alkoholu.

Ważne produkty – niech tego nie zabraknie w Twojej kuchni!

Najnowsze badania pokazują, że na nowotwory znacznie rzadziej zapadają osoby, które ograniczają spożycie mięsa. Warto więc choć część regularnie spożywanych mięs zastąpić strączkami – dzięki temu zapewnicie sobie odpowiedni poziom białka i zadbacie o sytość, a przy tym unikniecie spożycia produktów odzwierzęcych. Strączki, które warto włączyć do swojej diety, to m.in. ciecierzyca, soczewica, bób, różne odmiany fasoli czy soja. Pamiętajcie o tym, że strączki można przemycać w naprawdę różnych daniach. Bez problemu da się przyrządzić z nich klopsy, dorzucić do zupy, połączyć z makaronem, a nawet przerobić na ciasto. W ostatnich latach bardzo popularne stało się ciasto z fasoli, które śmiało może stanowić zdrowszą alternatywę dla brownie.

Zadbaj o odpowiednią porcję warzyw

Kolejną ważną kwestią jest zrównoważenie talerza. Wiele osób jest przyzwyczajonych do tego, że warzywa stanowią raczej dodatek do ich obiadu niż główną jego część. Pora to zmienić! Pamiętajmy o tym, że warzywa powinny stanowić 50% posiłku. Na szczęście są one na tyle różnorodne, że z powodzeniem możecie znaleźć swoje ulubione propozycje i serwować je na zmianę, by nie przejeść się jednym daniem. Wśród warzyw na pewno warto zwrócić uwagę na kapustę (zwłaszcza białą i czerwoną), brokuły, marchewkę oraz wszelkie warzywa liściowe. Są one bogate w kwas foliowy, karotenoidy, luteinę oraz chlorofil, który odpowiada za zielony kolor wszelkich sałat. Te związki chemiczne pobudzają komórki odpornościowe do pracy i tym samym zapobiegają namnażaniu się komórek nowotworowych. Warto również pamiętać o kiszonkach – są bardzo zdrowe, ponieważ zawierają sporo kwasu mlekowego. Wpływa on pozytywnie na jelita i wzmacnia system obronny organizmu.

 



PolandGerman