fbpx
 

Dieta na bezsenność: co jeść, by dobrze spać?

Problemy z zasypianiem dotyczą wielu osób. Odczuwasz zmęczenie, ale i tak wiercisz się z boku na bok, nie mogąc zasnąć? Czasem na tego typu problemy może pomóc tylko leczenie farmakologiczne, ale bywa i tak, że sama zmiana trybu życia oraz dieta już przynosi znaczącą poprawę. Co jeść, by dobrze spać?

Lekkostrawna kolacja

Pamiętaj o tym, by na noc nie jeść ciężkostrawnych potraw. Im bardziej tłusta kolacja, tym organizm będzie potrzebował więcej energii na strawienie jej. To może znacząco utrudniać zasypianie. Kolacja powinna być lekka. Dobrze by było, gdyby składała się z węglowodanów złożonych. Te proste gwałtownie podnoszą glukozę we krwi, dlatego mogą dodawać energii. Węglowodany złożone z kolei uwalniają cukier stopniowo,  dzięki czemu ułatwiają zasypianie.

Herbaty ziołowe

Jeśli cierpisz na bezsenność, zrezygnuj z popołudniowej kawy. Zamiast tego po godzinie szesnastej i wieczorem sięgaj po wyciszające herbaty ziołowe. W sklepach i w aptekach dostaniesz gotowe mieszanki na sen. Poza tym polecamy również parzenie melisy, która działa wyciszająco i ułatwia odprężenie organizmu. Pomocna może być również herbata rumiankowa oraz waleriana.

Włącz do diety tryptofan

Tryptofan to aminokwas, który działa nasennie. Znajdziesz go między innymi w jajkach, kalafiorach, brokułach i w bananach. Warto spożywać te produkty na kolację. Z jajek możesz przygotować omlet i podać go z bananem, a kalafior nadaje się do przerobienia na zdrowy ryż.

Na dobry sen – magnez i potas

Jeśli nie możesz spać przez koszmary, uzupełnij dietę w większą dawkę magnezu i potasu. Badania pokazują, że niedobory tych minerałów mogą sprzyjać problemom z zasypianiem oraz częstszym koszmarom sennym. Magnez i potas znajdziesz m.in. w bananach, kakao, gorzkiej czekoladzie oraz w migdałach.

 



PolandGerman