fbpx
 

Dieta przy nadciśnieniu. Na co zwrócić szczególną uwagę?

Dieta ma ogromny wpływ na nadciśnienie tętnicze, a stosowanie się do zaleceń może być jednym z najlepszych sposobów na uregulowanie ciśnienia. Warto zadbać o dietę, dzięki której unikniesz postępu chorób związanych z układem krążenia. Jaką dietę warto stosować przy nadciśnieniu tętniczym?

 

Ogranicz sól w diecie

Wiele mówi się o konieczności ograniczenia soli w diecie. I nie bez powodu – sól jest bogata w sód, a ten pierwiastek ma spory wpływ na zmiany ciśnienia krwi. Sód jest bardzo ważny, ponieważ wpływa na gospodarkę wodno-elektrolitową i jednocześnie oddziałuje na układ nerwowy. Warto jednak wiedzieć, że sód to tylko jeden z elementów wpływających na ciśnienie krwi. Drugim z nich jest potas. Ograniczenie sodu w diecie powinno więc wiązać się ze spożywaniem produktów bogatych w potas.

Co to oznacza? Na pewno w pierwszej kolejności warto ograniczyć lub nawet całkowicie odstawić te produkty, w których dominują duże dawki sodu. Mowa tu na przykład o wędlinach, gotowych przekąskach, serach, warzywach w puszkach.

Z kolei produkty, które zawierają sporo potasu i powinny znaleźć się w Twojej diecie, to na przykład banany, orzechy ziemne, suszone owoce, morele, jabłka czy arbuzy. W potas bogata jest również większość warzyw, dlatego możesz śmiało eksperymentować z potrawami pełnymi jarzyn.

Zadbaj o witaminę C

Warto wiedzieć, że wpływ na ciśnienie krwi może mieć również witamina C. Wszystko dlatego, że niedobór tego składnika może wpływać na przykurcz naczyń krwionośnych. Dobrze jest więc zadbać o odpowiednią dawkę witaminy C. Znajdziesz ją m.in. w soku żurawinowym, w czerwonej papryce, w pomarańczach lub w czerwonych i czarnych porzeczkach.

 

 



PolandGerman