fbpx
 

Jak dbać o plecy w pracy opiekunki?

Ból pleców towarzyszący dźwiganiu seniora staje się coraz bardziej dokuczliwy? Nie lekceważ sygnałów – dbaj o swoje plecy! Objawy przeciążenia kręgosłupa nie ustąpią, jeśli nie zaczniesz troszczyć się o swoje ciało. Oto kilka wskazówek, co robić, by dłużej cieszyć się dobrym zdrowiem i sprawnym kręgosłupem.

Twój chód ma znaczenie

Wiecie, że nieprawidłowy chód może pogłębiać ból kręgosłupa? Warto wiedzieć, że na układ kostny niekorzystnie wpływa zarówno chodzenie małymi kroczkami (to sposób, z którego często korzystają panie w szpilkach), jak i specyficzny chód (szuranie nogami, przygarbiona sylwetka). Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na drugą opcję; często nie zwracamy uwagi na to, jak chodzimy, a to błąd. Nieprawidłowy chód może pogłębiać mikrourazy i tym samym zwiększać ból i dyskomfort. Aby nie szkodzić kręgosłupowi, pamiętaj o odpowiedni chodzie. Składają się na niego sprężysty krok i równowaga – gdy jedna noga idzie do przodu, to druga, zakroczna, powinna pozostawać z tyłu, ponieważ dzięki temu zapobiegasz przykurczom stawów biodrowych.

Uważaj na zakupy

Często wychodzisz z podopiecznym na spacer albo na zakupy? Dbaj o to, by rozkładać ciężary równolegle. Zrezygnuj z torebki na rzecz plecaka – przy torbie tylko jedno ramię jest obciążone, co prowadzi do pogłębienia wad kręgosłupa. Plecak zapobiega tego typu problemom i odciąża nieco układ kostny.

Ostrożnie z ćwiczeniami

Choć aktywność fizyczna może wzmocnić mięśnie przykręgosłupowe, to warto wziąć pod uwagę fakt, że niektóre aktywności sprawiają, że siła nacisku na kręgi przekracza dopuszczalną normę. Nawet zwykłe “brzuszki” sprawiają, że siła nacisku zwiększa się za bardzo. Warto więc przemyśleć, czy zamiast forsujących treningów nie lepiej byłoby postawić np. na wizytę u fizjoterapeuty, który wskaże, jakie ćwiczenia będą dla nas odpowiednie.

 



PolandGerman