fbpx
 

Jak wzmocnić odporność przed nadejściem jesieni?

Okres jesienno-zimowy to czas, w którym nasze układy immunologiczne muszą pracować na zwiększonych obrotach. Częste zmiany temperatur, przegrzanie lub wyziębienie i nieodpowiednia dieta bardzo szybko mogą doprowadzić do infekcji. Nikt z nas nie lubi chorować przez dłuższy czas, zwłaszcza, gdy wiemy, że czeka na nas wiele obowiązków. Jak wzmocnić organizm, by nie dać się chorobom?

Miód – wsparcie dla odporności

Warto latem zaopatrzyć się w świeży, lokalny miód, by później móc cieszyć się nim w okresie jesiennym. Miód ma wiele właściwości, przede wszystkim jednak jest antybakteryjny, dlatego warto stosować go wtedy, gdy czujemy się osłabieni i bardzo zmęczeni. W takim stanie jesteśmy bardziej podatni na ataki bakterii i wirusów – łyżeczka miodu dziennie wspomoże układ immunologiczny i zapobiegnie rozwojowi choroby. Jeśli chcecie dodawać miód do herbaty, pamiętajcie, że najpierw należy ją nieco przestudzić – herbata nie powinna mieć więcej niż 40 stopni Celsjusza, ponieważ powyżej tej temperatury miód traci swoje cenne właściwości.

Kiszonki – naturalny probiotyk

Nie od dziś wiadomo, że kiszonki są jednym z najlepszych źródeł bakterii kwasu mlekowego, którego znakomicie wpływają na florę bakteryjną jelit. Dzięki temu w naszym organizmie zwiększa się liczba “dobrych” bakterii, które chronią przed szkodliwymi drobnoustrojami. Warto włączyć do diety kiszone ogórki, kapustę lub inne kiszone warzywa.

Imbir – wszechstronne działanie

Po imbir możesz sięgać i dla wzmocnienia odporności, i w czasie przeziębienia. Nazywa się go naturalnym antybiotykiem, ponieważ wykazuje silne działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Imbir warto dodawać do herbat, zup oraz do przegotowanej wody, zwłaszcza, jeśli lubicie pić napoje z cytryną. Cytryna wychładza, a to niepożądany efekt w okresie jesienno-zimowym. Dodatek imbiru złagodzi nieco działanie cytryny i rozgrzeje organizm.

Unikaj stresu

Niedawno wspominaliśmy o tym, że stres znacząco obniża wydajność układu immunologicznego. Jeśli chcesz zadbać o odporność, pamiętaj o wypoczynku! Wysypiaj się, dbaj o aktywność fizyczną i znajdź czas na drobne przyjemności w ciągu dnia. Dzięki temu unikniesz infekcji!

 



PolandGerman