fbpx
 

Kawa – zdrowa czy nie? Obalamy mity! 

Ręka do góry, kto nie wyobraża sobie dnia bez kawy? U nas to absolutna podstawa! Często spotykamy się ze sprzecznymi informacjami dotyczącymi tego pysznego napoju, dlatego dziś postanowiliśmy rozwiać wszelkie wątpliwości i opowiedzieć Wam co nieco o kawie. 

Popularność kawy

Na początek warto zaznaczyć, że kawa jest w zasadzie najpopularniejszą używką spożywaną codziennie. Polak rocznie spożywa około 3 kilogramów  kawy, co wcale nie jest imponującym wynikiem. Dla porównania, Fin spożyje około 10 kilogramów kawy.

Zawartość kofeiny

Nie ma wątpliwości co do tego, że najlepsza jest kawa świeżo zmielona. Zawiera sporo antyoksydantów, a przy tym jest najbardziej aromatyczna. Filiżanka espresso przygotowana z takiej kawy zawiera około 65 miligramów kofeiny. Popularna w Polsce kawa parzona może zawierać nawet do 140 ml kofeiny w szklance o pojemności 250 ml. Kawy mleczne (np. na bazie espresso) zawierają tyle samo kofeiny, co espresso – dodanie mleka nie sprawia, że dawka kofeiny zmniejszy się.

Warto też podkreślić, że na zawartość kofeiny w kawie wpływa chociażby wybór ziaren. Najczęściej spożywaną odmianą kawy jest Arabica o stosunkowo łagodnym smaku i umiarkowanej zawartości kofeiny.

Czy kawa jest zdrowa?

Powyższe dane są nam potrzebne do określenia zdrowotności kawy. Warto podkreślić, że dawki kofeiny powyżej 400-500 mg na dobę są szkodliwe dla zdrowia – mogą powodować uczucie niepokoju, problemy ze snem, drżenie mięśni czy szybsze bicie serca. Jednocześnie należy dodać, że osoby, które piją kawę codziennie w sporych porcjach, mogą nie odczuwać negatywnych objawów przy dawce 400 mg kofeiny – działanie tej używki na organizm jest oczywiście kwestią indywidualną, lekarze jednak nie zalecają przekraczania wskazanej dawki.

Kawa w racjonalnych porcjach (w przypadku kawy parzonej: do 3 szklanek dziennie) zdecydowanie nie szkodzi zdrowiu. Wprost przeciwnie, wpływa korzystnie na metabolizm tłuszczów i węglowodanów (nie bez powodu kofeina jest często składnikiem tabletek odchudzających!). Co więcej, kawa poprawia koncentrację, ale niestety nie na długo – jej działanie utrzymuje się przez około 2 godziny (a kofeina zacznie działać dopiero po 20-30 minutach od spożycia napoju), dlatego jeśli czeka Cię dużo nauki, pij raczej częściej słabsze kawy zamiast  jednej  mocnej.

Ponadto, kofeina stymuluje też wydzielanie serotoniny, dzięki czemu sprzyja lepszemu nastrojowi. Podsumowując – zdecydowanie warto sięgać po kawę nawet codziennie!

Czy kawa rozpuszczalna jest zdrowa?

W tym przypadku niestety odpowiedź brzmi: NIE! Kawa rozpuszczalna zawiera mniej kofeiny, ale przede wszystkim jest bogata w szkodliwy nikiel oraz w kwas szczawiowy, przez co może szkodzić osobom z chorobami nerek. Co więcej, kawa rozpuszczalna zawiera też rakotwórczą ochratoksynę, która może przyczyniać się do powstania wad rozwojowych płodu. Jeśli więc nie lubicie kawy parzonej i dlatego sięgacie po rozpuszczalną, zainwestujcie lepiej w kawiarkę. Pozwala ona na przygotowanie smacznej kawy bez fusów!

 



PolandGerman