fbpx
 

SUPER FOODS – POZNAJ JE BLIŻEJ! 

Czym są super foods i dlaczego od kilku lat cieszą się tak dużą popularnością w sklepach ze zdrową żywnością? Jeśli chcecie zadbać o siebie od wewnątrz, to niewątpliwie warto zgłębić wiedzę na ich temat. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem!

 

Super foods – co to oznacza?

Mianem „superżywności” określa się produkty wyróżniające się bardzo dużą zawartością substancji odżywczych. Dzięki witaminom, substancjom mineralnym i wielu innym, dobrotliwym składnikom, wpływają one bardzo pozytywnie na nasze zdrowie. Regularne stosowanie superfoods może stanowić dobrą profilaktykę antyrakową. Ponadto, działają one też korzystnie na układ pokarmowy, immunologiczny czy krwionośny.

Warto podkreślić, że słowo superfood często przypisywane jest produktom egzotycznym, dostępnym głównie w ekologicznych sklepach. Nie możemy jednak zapominać o naszych rodzimych produktach, które również zasługują na miano superfoods z uwagi na ich świetne wartości odżywcze. Dziś skupimy się właśnie na nich!

Superfoods – jakie produkty kupować?

Tyle teorii – czas na konkretne informacje. Do superfoodsów zalicza się przede wszystkim zielone warzywa, a wśród nich prym wiedzie m.in. jarmuż. To bardzo dobre źródło karotenów i luteiny, która nota bene świetnie wspomaga wzrok. Co więcej, jarmuż jest też bogaty w witaminy oraz minerały, w tym w wit. A, B1, B2, C, E, K, wapń czy żelazo. Jego dużą zaletą jest też niskokaloryczność oraz niski indeks glikemiczny, dzięki któremu jarmuż jest też bardzo dobry dla osób z cukrzycą.

Kolejnym superfoodsem, który bez problemu dostaniecie w większości sklepów spożywczych jest czosnek. Nie bez powodu nazywa się go naturalnym antybiotykiem – czosnek jest bogaty w allicynę. To związek organiczny, który chroni czosnek przed rozwojem mikroorganizmów we wnętrzu rośliny. Wydziela się dopiero wtedy, gdy uszkodzimy strukturę czosnku – dlatego właśnie tak ważne jest, by nie połykać czosnku w całości. Przy przeziębieniach najlepiej jeść czosnek pokrojony na drobniejsze kawałki. Ten superfood działa przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybicznie. Co więcej, czosnek może też obniżać ciśnienie krwi i pozytywnie wpływać na odkażanie dróg oddechowych. Warto po niego sięgać jednak nie tylko w czasie choroby. Czosnek dobrze wspiera odporność również wtedy, gdy jesteśmy zdrowi! Nie warto jednak z nim przesadzać – stosowany w zbyt dużych dawkach może niekorzystnie wpływać na wątrobę.

Niepozornym, ale zdecydowanie wartym docenienia superfoodsem jest… natka pietruszki.  To skromne warzywo, które dodajemy najczęściej do rosołu jako dekorację, powinno gościć na naszych talerzach zdecydowanie częściej. Natka pietruszki zawiera bardzo dużą dawkę żelaza oraz kwasu foliowego, co sprawia, że może być świetnym sprzymierzeńcem osób z anemią. Co więcej, jest ona też bogata w witaminę C. Warto wiedzieć, że jeśli chcemy zwiększyć poziom żelaza, to powinniśmy łączyć ten pierwiastek właśnie z witaminą C, ponieważ wpływa ona na efektywniejsze wchłanianie żelaza.



PolandGerman